STUK 2021 | STUK 2022 | STUK 2023 | Landsgennemsnit 2023 | 2-årige STX 2023 | |
Faglig trivsel | 3,8 | 3,5 | 3,7 | 3,8 | 3,8 |
Social trivsel | 4,1 | 4,0 | 3,8 | 4,1 | 3,9 |
Læringsmiljø | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,5 | 3,6 |
Pres og bekymringer | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,6 | 2,3 |
Mobning | 4,7 | 4,6 | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
Målsætninger for 2025
Faglig trivsel: >3,8
Social trivsel: >4,0
Læringsmiljø: >4,0
Pres og bekymringer: >2,5
Mobning: >4,6
Opmærksomhedspunkter
Under de enkelte overskrifter bliver underspørgsmålene analyseret og vurderet med henblik på at prioritere nedenstående punkter.
Faglig trivsel
- Aktiv deltagelse i timerne
- Møde forberedt til timerne
- Motiveret for undervisningen
Tiltag
- Vi tager os tid til at vejlede vores elever – også fagligt. Flere og flere bruger studiecaféen og efterlyser flere nogle gange. Vi er til stede som vejledere ved de store opgaver.
- Lektier:
- Lektier må ikke gives senere end kl. 16:00 til næste dag og gerne i god tid. Lektien forklares og gennemgås i klassen for at sikre klar forståelse af den.
- Meningsfulde lektier.
- I nogle fag er lektierne et frivilligt tilbud (matematik, fysik, biologi og kemi), da læselektier giver ikke meget bedre forståelse, men eleverne skal have mulighed for at forberede sig.
- I andre fag (humanistiske fag) er det anderledes, da lektielæsningen er afgørende for at undervisningen fungerer. Vi gradbøjer lektierne for, at eleverne har bedre mulighed for at fokusere på det nødvendige, og hermed reduceres lektiepresset.
Social trivsel
- Stemningen er præget af respekt i klassen
- Føler du dig ensom i klassen
Tiltag
- Vejledning:
- Vi tager os tid til at vejlede vores elever – også socialt. Flere og flere bruger studiecaféen og efterlyser flere nogle gange. Vi er til stede som vejledere ved de store opgaver.
Læringsmiljø
- Tilbagemeldinger fra lærerne
- Indflydelse på undervisningen
- Koordination af de skriftlige afleveringer
Tiltag
- Fokus på feedback: feedback og feedforward. Eleverne skal forstå sådan den og arbejde videre med den. Feedback/forward kan varieres i sin form.
- Mundtlig feedback (kollektiv feedback, peer-review i grupper samt individuel feedback).
- Skriftlig feedback (stikord eller hele sætninger i Word) som efterfølgende bearbejdes i timerne.
- Lydfiler/videofeedback
- Afleveringer:
- Opmærksomhed på planlægningen af de skriftlige afleveringer (maks. 13 elevtimer/uge), og det skal italesættes over for eleverne, at vi faktisk koordinerer afleveringerne.
- Større afleveringer skal være kendt af eleverne mindst 14 dag før afleveringsdato. Eleverne skal have at vide, hvornår de får deres aflevering/feedback tilbage.
- Vi skal hjælpe eleverne med at forstå, at de skal holde sig indenfor den tid en aflevering tager.
- Karakterer:
- Åbenhed og klarhed over, hvordan der gives karakterer; alle karakterer er standpunktskarakterer. Der er ingen straffekarakter for fravær: vi vurderer hver gang, hvad eleven kan præstere på det tidspunkt karaktererne gives. Hvis vurderingsgrundlaget er for svagt, giver man ingen karakterer (to streger).
- Eleverne kan få begrundet deres karakterer ved samtale efter 1. standspunktkarakter derefter efter behov.
Pres og bekymringer
- Føler sig presset i skolen
- Presset på grund af lektier
- Presset på grund af karakterer
Tiltag
- Lektier:
- Lektier må ikke gives senere end kl.16:00 til næste dag og gerne i god tid. Lektien forklares og gennemgås i klassen for at sikre klar forståelse af den.
- Meningsfulde lektier.
- I nogle fag er lektierne et frivilligt tilbud (matematik, fysik, biologi og kemi), da læselektier giver ikke meget bedre forståelse, men eleverne skal have mulighed for at forberede sig. I andre fag (humanistiske fag) er det anderledes, da lektielæsningen er afgørende for at undervisningen fungerer. Vi gradbøjer lektierne for, at eleverne har bedre mulighed for at fokusere på det nødvendige og hermed reduceres lektiepresset.