Selvevaluering
STUK – Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole har valgt selvevalueringsmodellen, ud fra et ønske om at bruge selvevalueringen som en del af en pædagogisk udviklingsstrategi.
Der er nedsat en styregruppe bestående af Jette Jeppesen, Per Mirabilis, Jesper Elkjær og Morten Hansen Thorndal, der er valgt til at varetage selvevalueringen.
Udgangspunktet for skolens selvevaluering er den godkendte model, der er udarbejdet af Danmarks Privatskoleforening med tilhørende evalueringsvejledning og værktøj.
Studenterkurset og Kostskolen i Sønderjylland har valgt selvevalueringsmodellen, ud fra et ønske om at bruge selvevalueringen som en del af en pædagogisk udviklingsstrategi.
Der er nedsat en styregruppe bestående af Jette Jeppesen, Kerstin Wolf og Morten Hansen Thorndal, der er valgt til at varetage selvevalueringen.
Udgangspunktet for skolens selvevaluering er den godkendte model, der er udarbejdet af Danmarks Privatskoleforening med tilhørende evalueringsvejledning og værktøj.
Evalueringsniveauer
1. Skoleevealuering
Skolen foretager løbende evalueringer af dagligdagens aktiviteter fx:
- Skolearrangementer, fællestimer, studieture
- Undervisningens struktur
- Årlige indsatsområder
- Trivsel blandt eleverne
Evalueringerne drøftes løbende i relevante fora – det kan være i bestyrelsen, ledelsesmøder, lærerforsamlingsmøder, teams, elevråd.
2. Undervisningsevaluering
Lærerne foretager løbende evaluering af undervisningen, både den enkeltfaglige og den tværfaglige undervisning. Evalueringen foregår enten via elevernes mundtlige eller skriftlige tilbagemelding. På hvert undervisningshold evalueres der mindst en gang om året – dog typisk lidt oftere. Undervisningsevalueringen sker typisk ved afslutning af et forløb og i slutningen af et undervisningsår. Afhængigt af indholdet for den årlige medarbejderudviklingssamtale (MUS), kan der også forekomme en undervisningsevaluering i forbindelse med denne.
3. Elevevaluering
Det er absolut en væsentlig del af skolens profil og skolens kultur, at der er en tæt relation mellem lærere og elever. Dermed bliver der fokus på den enkelte elev.
Elevernes faglige progression bliver løbende evalueret og støttet på to måder:
Summativ evaluering
Der gives standpunktskarakter to gange i løbet af året (typisk i november og februar), dertil kommer årskarakter ved årets afslutning. I forbindelse med afgivelse af standpunktskarakter mødes lærerne for at diskutere evt. udfordringer.
På UVM’s hjemmeside kan man finde officielle data vedr. karaktergennemsnit, overgangsfrekvens, elevtrivsel og frafaldstal.
Formativ evaluering
Den enkelte elev får undervejs får hjælp til at forbedre sine faglige, sociale og personlige kompetencer. Hvert kvartal mødes relevante lærere for at evaluere elevernes faglige, sociale og personlige niveau.