STUK – et inspirerende miljø hvor faglighed og det sociale går hånd i hånd

Politikker

Ordensregler – Grundskolen

Studie- og ordensreglerne for STUK-grundskolen har til formål at sikre de bedste vilkår for elever og ansatte i skolens dagligdag og til at fremme en aktiv indsats i undervisningen, som er funderet i solid faglighed.

Reglerne skal sikre, at skolen er et trygt sted at være samtidig med, at elever og ansatte behandler hinanden med respekt og tolerance. Vi tolererer ikke mobning på skolen, hverken mod elever eller lærere. Ved mobning forstås, at én eller flere systematisk forfølger en anden ved for eksempel ondsindet drilleri, trusler, nedgørelse, bagtaleri eller vold. Mobning er uacceptabelt, både hvis det finder sted på skolens område, og hvis det viser sig via sociale medier i eller uden for skoletiden.

Dette betyder at:

  • Man skal opføre sig ordentligt og tage hensyn til sine medmennesker i både undervisnings‐ og sociale sammenhænge.
  • Man skal vise ansvarlighed i brugen af skolens bygninger og udendørsarealer, inventar og tekniske udstyr og behandle disse samt de udleverede undervisningsmidler ordentligt. Skolen kan opkræve økonomisk erstatning for forvoldte skader.
  • Man skal opføre sig ordentligt i brugen af computere og internet i skolearbejdet dvs. ikke downloade, lagre eller distribuere ulovligt eller stødende materiale.
  • Man skal følge skolens rygepolitik dvs. at brug af tobaksprodukter, snus og e‐cigaretter ikke er tilladt i skoletiden for elever i grundskolen.
  • Der må under ingen omstændigheder medtages, indtages eller formidles alkohol eller euforiserende stoffer i skoletiden.
  • Alle skal bidrage til, at skolen er pæn og ryddelig, herunder at service og papiraffald o.l. fjernes.
  • Man skal opføre sig ordentligt og udvise ansvarlighed, når man i skolesammenhæng er uden for skolen arealer fx ekskursioner og studierejser. 

Aktiv deltagelse i undervisningen

Vi forventer at alle:

  • Møder forberedt til undervisningen
  • Møder rettidigt til undervisningen
  • Er opmærksomme og parate til konstruktivt at deltage i det daglige arbejde
  • Samarbejder aktivt med andre elever og lærere
  • Overholder indgåede aftaler, herunder computer- og mobilbrug i timerne. Disse bruges udelukkende til faglige formål og efter lærerens anvisning
  • Afleverer opgaver til den aftalte tid

Hvis ikke eleven lever op til disse forventninger, indkaldes forældrene til en snak om elevens fremtidige tilknytning til skolen. 

Registrering af fravær og skriftlige opgaver

I hver lektion registrerer læreren fremmøde/fravær samt afleverede/ikke-afleverede opgaver. Alle former for fravær fra undervisningen medregnes i fraværsstatistikken. Der skelnes ikke mellem forskellige typer af fravær. Registreringerne vil være tilgængelige for den enkelte elev i Lectio. Hvis fraværsprocenten nærmer sig 10% i et eller flere fag, kontaktes forældrene.

En skriftlig besvarelse registreres som ”ikke afleveret”, hvis den ikke er afleveret til den aftalte tid, eller den ikke lever op til de stillede krav, dvs. hvis der ikke er gjort et reelt forsøg på at løse den stillede opgave. Ved sygdom eller anden rimelig årsag kan der indgås aftale med læreren om et senere afleveringstidspunkt. Eleven skal sørge for at få en aftale med læreren inden udløbet af den oprindelige frist.

Hvis antallet af ikke-afleverede opgaver ligger ud over det normale, eller hvis det fører til, at eleven har svært ved at holde sit karakterniveau, gennemgår skolen fraværsmønstret og fraværsbegrundelserne sammen med forældrene.

Sanktioner

Ved overtrædelse af disse regler, kan skolen efter situationens alvor give en pædagogisk tilrettevisning eller iværksætte sanktioner, som er:

  • Udelukkelse for konkrete arrangementer eller aktiviteter
  • Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage i et skoleår. Udelukkelsen registreres som fravær
  • Bortvisning fra skolen i særligt graverende tilfælde

Sanktioner iværksættes efter en forudgående skriftlig advarsel, medmindre der er tale om særligt alvorlige tilfælde. Forældrene orienteres altid i forbindelse med sanktioner.

Snyd med skriftlige opgaver

Det opfattes som snyd, hvis en elev helt eller delvis afskriver fra andre opgavebesvarelser eller kilder uden at angive disse, eller hvis eleven lader en anden skrive besvarelsen for sig. Hvis en lærer på baggrund af denne definition konstaterer, at en elev har snydt, indberettes sagen til skolens ledelse. Ved snyd med almindelige opgaver kan skolen sanktionere på følgende måde:

1. gang: Opgaven registreres som ikke afleveret, hvorefter eleven pålægges at skrive en ny opgave. Eleven/forældre varsles mundtligt af klasselæreren, og forseelsen noteres.

2. gang: Opgaven registreres som ikke afleveret, hvorefter eleven pålægges at skrive en ny opgave. Eleven får et skriftligt varsel om konsekvenser ved gentagelse af ledelsen.

3. gang: Eleven udskrives fra skolen med mindre anden sanktion iværksættes.

Mobilpolitik – Grundskolen

STUK vil i et samarbejde mellem forældre, elever og ansatte skabe en skole, hvor mobiltelefoner og digitale medier ses som naturlige kommunikationsværktøjer i elevernes hverdag. Vi ønsker at fremme dannelsen af god, fornuftig og tidssvarende mobiltelefonkultur, hvor vi ser positivt og anerkendende på tilgangen til brugen af mobiltelefoner og de muligheder, disse giver. Man kan ikke underkende mobiltelefonens sociale funktion i nutidens ungdomskultur.

Mobiltelefoner må ikke være et forstyrrende element i undervisningen eller blive en genstand, der har negativ indflydelse på børnenes sociale udvikling.

På STUK tillader vi, at eleverne må medbringe mobiltelefon. Vi er klar over, at mange forældre opfatter mobiltelefonen som en ”livline”, som barnet nemt kan bruge, hvis der sker noget, og den kan også være en nem måde at få fat i sit barn på. Vi er klar over, at flere elever har brug for deres mobiltelefoner – enten fordi de er på vej hjem, er alene hjemme et stykke tid, før forældrene kommer hjem eller går hjem sammen med andre. Vi anbefaler, at I som forældre taler med jeres barn om mobilbrug – formål, etik og sprog.

Billeder og videoer i skoletiden

På STUK må elever ikke optage video eller tage billeder af hinanden eller lærere uden deres samtykke. Det betyder, at man skal bede om lov, hvis man ønsker at tage et billede eller en video i løbet af skoledagen, medmindre det er en del af en undervisningssituation aftalt med læreren.
Dette gælder også i frikvarterer og på rejser og lejrture.

Mobilpolitik i hverdagen

På mellemtrinnet afleverer eleverne deres telefoner om morgenen, og de låses inde i et skab. De får deres mobiltelefoner i dagens sidste frikvarter, så der er mulighed for at kommunikere med forældre. Ellers er mobiltelefonen kun i brug, hvis læreren tillader det.

På 7. årgang afleveres mobiltelefonen som udgangspunkt ved skoledagens start og udleveres igen ved skoledagens afslutning.

Fra 8. – 10. klasse tages der stilling til, hvilken aftale man vil have fra klasse til klasse.
Mobiltelefonen skal i undervisningstiden som udgangspunkt være i tasken og være på lydløs og uden vibration, med mindre den enkelte lærer anviser noget andet. Hvis mobiltelefonen indgår i undervisningen, er det underviseren, der fastsætter reglerne herfor. Ved brug af telefonen i frikvarterne, forventer skolen, at eleverne udviser god opførsel. Det indebærer, at telefonen ikke bruges til at mobbe eller på anden måde genere andre. Det er heller ikke tilladt at fotografere og filme andre personer uden deres viden og accept.

Elever skal ikke ringe hjem vedr. forhold i skolen uden forudgående aftale med en af skolens ansatte. Sker dette alligevel, forventer vi, at man som forælder altid beder barnet om at ordne det med skolens voksne. Vi kontakter naturligvis forældrene, hvis der opstår situationer eller sygdom, der fordrer jeres indsats.

Ved overtrædelse af skolens mobilpolitik afleveres mobiltelefon på skolens kontor, hvor den opbevares til slut på skoledagen. Ved gentagne overtrædelser af skolens mobilpolitik kontaktes forældrene.

STUK kan ikke gøres ansvarlig for ødelagte eller bortkomne mobiltelefoner.

Hvor vi ser positivt og anerkendende på tilgangen til brugen af mobiltelefoner og de muligheder, disse giver. Man kan ikke underkende mobiltelefonens sociale funktion i nutidens ungdomskultur.

Mobiltelefoner må ikke være et forstyrrende element i undervisningen eller blive en genstand, der har negativ indflydelse på børnenes sociale udvikling.

Antimobbestrategi

På STUK er vi ikke mobbefri! Vores indstilling til emnet er nemlig, at ingen store fællesskaber, hvor børn og unge skal være sammen i en tæt social sammenhæng, kan være helt mobbefri. Der vil altid opstå situationer, hvor relationerne mellem børn og unge kan blive anspændt og dermed forstås som en form for mobning.

Når man skal lære, er det vigtigt at være i et miljø, hvor man føler sig tryg, og derfor skal der være opmærksomhed på, om eleverne trives, både i undervisningen, men også i frikvarterer. Skolen skal være et sted, hvor alle er glade for at være og har gensidig respekt. Det er bl.a. skolens opgave at skabe et sådant miljø, men det er også en opgave for forældrene. At udvise gensidig respekt er noget, man får med fra begge steder.

På skolen arbejder vi løbende med klassens trivsel, og vores holdning er, at når konflikter eller lignende opstår, skal de håndteres så hurtigt som muligt. Nogle situationer er meget tydelige i en klasse, men andre gange kan der foregå meget under de voksnes radar, og her er det vigtigt, at man derhjemme gør skolen og lærerne opmærksomme på, hvis der er problemer.

Mobning og mistrivsel kan komme i mange forskellige forklædninger. Det er derfor vigtigt, at hver enkel situation tages individuelt. Alligevel kan man som skole godt have et fælles værdigrundlag og en hensigtserklæring omkring opførsel og handlinger i forhold til mobning.

På STUK er vi enige om …

Vi behandler hinanden med respekt, både i måden vi taler til hinanden off- og online, og i måden vi er sammen på. Hvis der opstår nogen former for mobning, så fortæller vi hinanden, at der er et problem, så der kan blive gjort noget ved det. Bliver skolen gjort opmærksom på problemer, vil ledelsen, lærerne, forældre og elever sammen finde en plan til en løsning.

Vi vil forebygge mobning ved at tale pænt til og om hinanden – holde en god tone, både når vi taler med hinanden, men også over sociale medier, sms og lignende. Vi holder øje med, om alle har det godt. Det er et fælles ansvar at hjælpe hinanden og spørge ind til, om alle har det godt.

Elevernes udsagn om, hvordan vi står sammen mod mobning

Sådan hjæper vi hinanden
“Vi er ærlige over for hinanden og siger tingene, som de er med det samme.”

“Man holder øje med, om alle har det godt med hinanden.”

“Det er klassens fælles ansvar at gå hen til en, der sidder alene.”

“Hvis der opstår problemer, tages det op på klassen og løses sammen med en lærer.”

“Man skal tage ansvar for hinanden på de sociale medier og i klassen.”

“Man skal stå imod mobberne og skal kunne stå imod gruppepres.”

Sådan støtter lærere og forældre os

“Er opmærksom på, hvordan de forskellige har det.”

“Give eleverne en chance for selv at løse problemet.”

“Ikke gøre det værre end det er, og se problemet fra alle perspektiver.”

“Hvis et problem opstår, hjælper de os med at finde en god løsning.”

Sådan styrker vi fællesskabet i klassen

“Har forståelse og tolerance for hinanden.”

“Griner med hinanden og ikke ad hinanden.”

“Støtter op om hinanden.”

“Man viser omsorg og respekt til alle.”

“Hvis der holdes klassefester, inviteres alle.”

“Man holder fælles arrangementer med klassen.”

Er STUK og Grundskolen noget for dig?
Ring til os på 74 83 20 62