Overbygning på STUK
STUKs overbygning er en gymnasieforberedende skole, hvor eleverne bliver parate til at tage ungdomsuddannelse. Vores daglige undervisning er på et højt fagligt niveau, hvilket giver eleverne den nødvendige viden og forberedelse til at klare fremtidige uddannelseskrav.
Overbygningen er en boglig skole, hvor vi har fokus på faglighed og arbejdsindsats. Vi forventer aktiv deltagelse og et stort engagement.
Eleverne på overbygningen skal øve sig i at blive selvhjulpne og proaktive. Denne tilgang understøtter dem i at udvikle respekt for faglige begreber og teoretisk viden, og de opøver færdigheder som informationssøgning, brug af ordbøger og en vilje til at lære.
En del af undervisningen varetages af vores gymnasielærere. Eleverne oplever her bl.a. forskellen mellem folkeskolen og gymnasiet og får indsigt i, hvad de kan forvente af en gymnasial uddannelse.
Fra elev til studerende
En af vores hovedopgaver i overbygningen er at hjælpe eleverne med at gå fra ”elev til studerende”. Det indebærer, at de udvikler gode studievaner og lærer at tage ansvar for egen læring.
Eleverne træner studiekompetencer som kritisk informationssøgning og refleksion over egen forståelse. Vi forventer en aktiv deltagelse i undervisningen, hvor eleverne ikke blot modtager information, men aktivt engagerer sig, tager noter og arbejder med forskellige opslagsværker og studieteknikker.
Eleverne skal forstå værdien af et solidt fagligt fundament, og de skal lære at værdsætte vigtigheden af den store arbejdsindsats. Viljen til at lære og forbedre sig er nemlig en hjørnesten i forberedelsen til deres kommende studieliv.
Fag og faglighed
På STUK arbejder vi intensivt med faglige kompetencer, der er nødvendige for en gymnasial uddannelse. Hvert fag bidrager med viden og metoder, som eleverne skal mestre for at klare sig godt videre. Samtidig lægger vi vægt på skriftlighed, da skriftlige karakterer udgør en stor del af en studentereksamen. Eleverne arbejder derfor løbende med opgaver og afleveringer, som ikke blot træner deres skrivefærdigheder, men også deres evne til refleksion.
I undervisningen bliver de bevidste om deres egne styrker og svagheder, og de lærer at være konstruktivt kritiske over for deres skriftlige produkter.
Eleverne skal lære at argumentere grundigt og fagligt, og de skal kunne reflektere over egne holdninger og meninger. Den kompetence er en værdifuld ressource, når de fortsætter deres uddannelse.