Konkrete aktivteter og indsatser hvor STUK gør en positiv forskel for omverdenen

De 7 samfundsløfter

1: Skolen og omverdenen

Vi har konkrete aktiviteter og indsatser, hvor vi gør en positiv forskel for omverdenen – både lokalt, regionalt, nationalt og internationalt.

STUK i samarbejde med andre

STUK har en tradition for gode samarbejder med både private og offentlige aktører. Vi er en del af alle relevante, tænkelige og potentielle byprojekter. Vi har en klar strategi om, at både CSR og eksterne samarbejder skal indtænkes, hver gang vi påtænker nye tiltag eller projekter – og vi påtager os gerne rollen som igangsætter og tovholder.

Klima- og miljøhensyn – STUK og bæredygtighed

Som skole har vi en speciel forpligtelse til at udvise et godt eksempel for alle de unge mennesker, og derfor arbejder vi også med bæredygtighed samt klima- og miljøhensyn. Dette gør vi ikke kun i undervisningen, hvor det udfoldes i mange faglige og tværfaglige sammenhænge. Også i praksis arbejder vi bevidst med energi- og klimastyring, der kan forbedre miljøet og reducere skolens CO2 belastning mest muligt. Det handler om energisparende tiltag, affaldssortering fokus på at mindske madspild. Ligeledes har vi et stort solfanger-anlæg, der bidrager til skolens grønne energi.

Se udvalgte tiltag og samarbejder nedenfor:

  • En række forskellige samarbejdsrelationer med kommune, virksomheder, institutioner, foreninger, fonde, organisationer og erhvervsliv.
  • Et samarbejde med alle ungdomsuddannelser i kommunen. Vi sidder f.eks. i Tønder Kommunes strategiske uddannelsessamarbejde, som koordinerer fælles overordnede indsatser.
  • Deltager aktiv i diskussionerne om det nye bevægelsesområde i Toftlund.
  • Der arbejdes løbende med elevernes “perspektiv og udsyn”. Vi har f.eks. gennem årene deltaget i Rynkeby-løbet og dermed samlet penge til forskellige gode formål.
  • Vi tilbyder fri adgang uden for skoletid til vores udearealer med kunstbane mm.
  • Vi tilbyder institutioner, organisationer, virksomheder etc. at benytte vores bygninger til møder og lignende

Skolen forholder sig i sin praksis til FN’s 17 verdensmål – og ikke mindst begrebet bæredygtighed, som alle skolens læseplaner forholder sig til – en dannelsestanke, som i øvrigt præger skolen i dens værdi- og tankesæt.  

2: Skolens rummelighed og resultater

Vi har konkrete aktiviteter og indsatser, der understøtter ansvarligt optag og positiv udvikling af alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt.

På STUK har vi generelt fokus på trivsel, tryghed og læring. Dette læringsmiljø sikrer så godt som muligt, at skolen har plads til alle, at hver enkelt elev trives og udvikles fagligt, personligt og socialt – også elever med særlige støttebehov.

Vi har fokus på forebyggelse frem for helbredelse. Dette gælder lige fra de første samtaler om optagelse og igennem hele skoleforløbet.

  • Eneste adgangskrav på grundskolen er optagelsessamtalen. Her skal vi gensidigt sikre os, at familien/eleven har lyst til et reelt samarbejde – og at de kan se sig selv i forhold til de værdier, vi som skole står for. Udgangspunktet er en ”kontrakt”, som alle underskriver. Går denne samtale som forventet, så fortsættes samarbejdet generelt til afslutning efter 9. eller 10. klasse.
  • I forbindelse med opstart har vi på alle klassetrin på grundskolen introduktionsmøder med elever/og eller forældre, så de vigtige relationer og dermed trivslen påbegyndes. På samme måde introduceres de vigtige forventninger til et godt samarbejde mellem skole og hjemmet.
  • Generelt favner vi elever med funktionsnedsættelser – hørehandicap, lammelser mm.
  • En værdibaseret klar holdning til ”trivsel og læring”.
  • En konsekvent anti-mobbepolitik.
  • På kostskolen udarbejdes handlingsplaner, statusbeskrivelser 2 gange årligt.

Der arbejdes generelt med livsduelighed, dannelse, uddannelse og selvforsørgelse.

3: Skolen til fremtiden

Vi har konkrete aktiviteter og indsatser, der gør, at vores skole udvikles med henblik på at forberede og give eleverne kompetencer til det liv og arbejdsliv, de vil opleve i en nærtstående fremtid

Dynamisk definition af faglighed

Som bekendt er det svært at spå, især om fremtiden – og fremtidens uddannelser, job og arbejdsliv bliver næppe, som vi kender det i dag. Det er bl.a. i dét lys, at vi på STUK hele tiden arbejder med kerne og tværfaglighed. Dette arbejder sker med udgangspunkt i skolens humanistiske DNA, hvor tradition og udvikling altid er gået hånd i hånd.

  • Vi arbejder med sproglige kompetencer – bl.a. gennem brug af Cambridge og DELF
  • Der er generelt fokus på basale færdighed i form af læse, skrive, IT
  • Der arbejdes med personlige egenskaber – nysgerrighed, motivation, vedholdenhed, sociale og kulturel forståelse
  • Der er generelt fokus på kompetencer som kritisk tænkning, problemløsning, kommunikation og samarbejde.

Innovation, entreprenørskab og dannelse

Et vigtigt element i skolens arbejde med at forberede eleverne til fremtiden er vores målrettede fokus på innovation, entreprenørskab og dannelse. Det er et fokus og en tilgang, der skal indgå flere steder– og også indgå naturligt i de tværfaglige projekter: Her skaber det konkrete afsæt i innovation og entreprenørskab tydeligvis en stærk dynamik mellem de forskellige fag.

  • Der arbejdes med innovationsdage på 10. årg. og STX

Digital dannelse

Digital dannelse er også en naturlig udløber af den nye teknologi. På STUK skal eleverne forholde sig kritisk til moral og etik i forbindelse med bl.a. sociale medier og brug af algoritmer i forbindelse med bl.a. forståelsen af demokrati og selvbestemmelse.

4: Skolens mangfoldighed

Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter optag og udvikling af alle børn og unge, uanset social baggrund.

En folkelig privatskole

I STUKs 50-årige historie har skolen taget et klart socialt ansvar for, at det ikke kun har været ressourcestærke forældre, der har haft muligheden for at træffe et frit, værdibaseret, skolevalg til deres børn. Det gælder både på vores kostskole, grundskole og gymnasium.

STUK er en folkelig privatskole for alle elever og forældre, som kan bakke op om skolens arbejde og vores værdigrundlag og retningslinjer. Ved optagelsessamtalen bliver skolens værdigrundlag og retningslinjer gennemgået i en dialog, så vi er sikre på, at skolens og forældrenes/elevernes forventninger og grundlæggende værdier stemmer overens.

Se udvalgte tiltag og samarbejder nedenfor:

  • Vi er med til at løfte den sociale mobilitet – bl.a. fordi vi er en lille skole
  • Vi har på alle afdelinger studierejser som dannelses- og kulturrejser.

I forhold til optag på grundskolen gælder endvidere følgende:

  • Befordringstilskud: Som elev på STUKs grundskole er transporten til og fra skole gratis. Dermed tilgodeser vi familier, der kommer længere vejs fra.

Søskenderefusion: Her foruden har vi fortsat vores søskenderefusion til familierne. Der gives 50 % til barn nr. 2 og barn nr. 3 osv. Videre får man på samme måde søskenderefusion på 50 % ved barn nr. 2 i SFO.

5: Skolen som forebyggende instans

Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der forebygger problemer med store konsekvenser for individet og samfundet.

En lang række forebyggende indsatser

Generelt er der, som mange af de nævnte tiltag ovenfor viser, en særdeles stor bevågenhed på netop den tidlige og forebyggende indsats. Trivsel, tryghed og læring – og præcis i den rækkefølge – er skolens opskrift på at skabe et reelt fællesskab blandt klassens og hele skolens elever.

Vi ser trivsel som en forudsætning for læring, og det er en opskrift, der sikrer, at vi har meget få og små konflikter i dagligdagen.

Se udvalgte tiltag og samarbejder nedenfor:

  • Både elever, lærere og ledelse arbejder konstruktivt med trivselsmålinger.
  • Der arbejdes systematisk med selvevaluering.
  • På STUK er der trivselsmedarbejdere, som alle kan få kontakt med, hvis det er nødvendigt.

Generelt er der fokus på sygdom, mistrivsel, fravær, manglende afleveringer.

6: Fokus på rettigheder og konventioner

Vi har konkrete aktiviteter og indsatser, der understøtter de grundlæggende rettigheder for alle.

Respekten for børns rettigheder og lige muligheder

Skolens værdigrundlag og fokus på sammenhængen mellem trivsel og læring skaber gode læringsmiljøer men udspringer også af respekten for børns rettigheder og lige muligheder for det enkelte individ – herunder forståelsen af ”pligter og rettigheder”. Vi prøver i det daglige samvær med eleverne at opøve dem i at opføre sig ordentligt. Vi lægger vægt på god dannelse og gør en dyd ud af at beskrive, hvad dette betyder i forskellige sammenhænge.

Som del af undervisningen kommer vi i mange sammenhænge omkring forståelsen af friheds- og menneskerettigheder, demokratiske principper, børnekonvention, medborgerskab etc.  – både set i en historisk og en nutidig, samfundsmæssig og politisk kontekst.

Se udvalgte tiltag og samarbejder nedenfor:

  • Undervisning i demokrati, menneskerettigheder, kønnenes ligestilling, Grundloven mm.
  • Aktivt elevråd på alle skolens afdelinger – herunder kollegieråd.

Generel medindflydelse i skolens virke – små enheder, hvor der ikke er langt fra tanke til handling.

fodbold

7: Elevens videre vej i uddannelsessystemet

Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter kvalificerede uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.

Omfattende koordination med alle ungdomsuddannelser

Se udvalgte tiltag og samarbejder nedenfor:

  • Alle vores elever i 8. klasse skal stifte bekendtskab med de forskellige indgange til erhvervs- og ungdomsuddannelser.
  • Deltage i UU-aktiviteter
  • Indarbejder karrierelæringsaktiviteter
  • Deltager i universitetsdage på STX
  • Samarbejde med eksterne studievejleder på STX

10, GYM eller 0.G – et modnende år

10’ende klasse på STUK er på mange måder starten på en ungdomsuddannelse frem for en afslutning på grundskolen.

I forhold til 10. klasse hos os er ca. halvdelen af eleverne nye og har således ikke gået på skolen tidligere. Flere af disse elever har genfinder motivationen for at gå i skole, og de lærer relativt hurtigt flere af de vigtige dyder, som er så centrale i vores skolesyn. Det kan f.eks. være at kunne strukturere en hverdag, at gøre sig umage, men også – og måske mest afgørende – at blive en del af et fællesskab med unge og voksne, som er opmærksomme og interesserede i dem.

Er STUK og STX noget for dig?
Ring til os på 74 83 20 62